Articoli
Parole chiave
- Dispositio,
- Order,
- Fragment,
- Landscape,
- Architectural Composition
Come citare
Gorgeri, F. (2017). Shifting Horizons. Intentionality and architectural Composition. FAMagazine. Ricerche E Progetti sull’architettura E La Città, (39), 66–72. https://doi.org/10.12838/fam/issn2039-0491/n39-2017/37
Abstract
Composition implies the adoption of an internal order that underlies not only the shape but allows its communicability and transmissibility and so also duration, even of the constituent processes. From the second half of the '900 the principles of order and disorder become less defined: the conceptual and formal fragmentation involves the use of multiple compositional devices, logical-deductive, analog, textual, that announce reports relational, dynamic and interscalari of landscape aspect.Riferimenti bibliografici
- - Farinelli F. (2003). Geografia. Un’introduzione ai modelli del mondo, Torino: Einaudi.
- - Gregotti V.(1966, 2008). Il territorio dell’architettura, Milano: Feltrinelli.
- - Gregotti V. (2014). Ordine e disordine. In Vittorio Gregotti, Il possibile necessario. Milano: Bompiani, 37-72.
- - Gregotti V. (2012). Incertezze e simulazioni. Architettura tra moderno e contemporaneo. Milano: Skira
- - Melandri E. (1974). Analogia proporzione simmetria, Milano: Isedi.
- - Merrill M. (2010). Louis Kahn on the thoughtful making of spaces. The dominican motherhouse and a modern culture of space, Baden: Lars Müller Publishers.
- - Massey D. (1995, 2001). Pensare il luogo. In Massey D., Jess P., Luoghi, culture e globalizzazione. Torino: Utet.
- - Nancy J., Didi Huberman, Heinich G., Bailly N. (2007). Del contemporaneo. Saggi su arte e tempo. Milano: Bruno Mondadori.
- - Tabucchi A. (1986). Il filo dell’orizzonte, Milano: Feltrinelli, 107.
- - Saramago J. (1985, 2003). La parola resistente. In José Saramago, Di questo mondo e degli altri, Milano: Feltrinelli, 69-70.