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Da Mies a Zumthor. Un’idea di Museo: dalle muse alla fabbrica.

Renato Capozzi

Abstract


 

The paper aims to investigate the concept of museum that Mies van der Rohe offers - starting from the German Pavilionat the Universal Exhibition in Brussels in 1935, unfortunately not built, passing through a Museum for a small cityin 1943 and ending with the Neue Nationalgalerie in Berlin in 1968 - and to show how this typological-spatial principle has to a large extent determined and made possible a series of influences and relative declinations in the contemporary conception of the museum as a free and available “space of the artwork | work space”, as a place of meeting and communication assumed and as a “Making workshop | craft factory” exemplified by Peter Zumthor's recent Werkraumat Andelsbuch in 2013.

 

Il paper vuole indagare la concezione di museo che Mies mette a punto – a partire dal progetto per il Padiglione tedesco alla Esposizione Universale di Bruxelles del 1935, passando per un Museo per una piccola città del 1943 per finire con la Neue Nationalgalerie di Berlino del 1968 – e far vedere, anche attraverso il ridisegno critico,  come tale principio tipologico-spaziale abbia determinato notevoli influenze nella concezione contemporanea di museo come libero e disponibile “spazio dell’opera | spazio del lavoro”, luogo di incontro e comunicazione assunto come “laboratorio | fabbrica del fare” esemplarizzato dalla Werkraum del 2013 di Peter Zumthor ad Andelsbuch.


Parole chiave


Mies; Museo-Fabbrica; Zumthor-Mies;

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DOI: http://dx.doi.org/10.1283/fam/issn2039-0491/n50-2019/275

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