No. 39 (2017): Law and Heart. Analogy and Composition in the Construction of Architectural Language
Articles

Serlio's fireplaces and Koolhaas's windows. Composition and non-composition

Francesca Belloni
Politecnico di Milano
Bio
FAMagazine 39-2017

Keywords

  • Architectural Design,
  • Architectural Composition,
  • Analogy

How to Cite

Belloni, F. (2017). Serlio’s fireplaces and Koolhaas’s windows. Composition and non-composition. FAMagazine. Research and Projects on Architecture and the City, (39), 14–24. https://doi.org/10.12838/fam/issn2039-0491/n39-2017/32

Abstract

Starting with a consideration on the Vitruvian dispositio, characterized in architectural treatises by a unified vision of Architecture as a discipline, and aimed to the transmission of knowledge in relation to its practice, the essay analyses the changes which have occurred in Architecture since the 18th century, in order to reflect upon the design and disciplinary role of some of the architectural tools (both compositional and non-compositional) typical of postmodernity. The framework is a sort of reasoning through the language and about architecture in general, starting from the two poles of Enlightenment and post-modern – the latter meant as the post-modern condition of thought.

References

  1. - A. Rossi, Emil Kaufmann e l’architettura dell’Illuminismo, in «Casabella-Continuità», n. 222, ottobre 1958.
  2. - R. Roussel, Comment j’ai écrit certains de mes livres, Jean-Jacques Pauvert, Parigi 1963 (trad. it. Locus solus seguito da Come ho scritto alcuni miei libri, Einaudi, Torino 1975).
  3. - M. Tafuri, Simbolo e ideologia nell’architettura dell’Illuminismo, in «Comunità», n. 124-125, 1964.
  4. - A. Rossi, L’architettura della ragione come architettura di tendenza, in Illuminismo e architettura del ’700 veneto, catalogo della mostra, Castelfranco Veneto, 31 agosto-9 novembre 1969.
  5. - W. Oechslin, Premesse all’architettura rivoluzionaria, in «Controspazio», nn. 1-2, 1970.
  6. - W. Oechslin, Pyramide et Sphère. Notes sur l’architecture révolutionnaire du XVIIIe siècle et ses sources italiennes, in «Gazette des Beaux-Arts», n. 113, aprile 1971.
  7. - A. Rossi, Introduzione all’edizione portoghese de L’architettura della città, 1971. In: - A. Rossi, Scritti scelti sull’architettura e la città, a cura di R. Bonicalzi, Clup, Milano 1975.
  8. - M. Tafuri, Progetto e utopia, Laterza, Bari 1973.
  9. - A. Rossi, La città analoga: tavola, in «Lotus International», n. 13, dicembre 1976.
  10. - W. Oechslin, Astrazione e architettura, in «Rassegna», n. 9, 1982.
  11. - A. Rossi, I quaderni azzurri 1968-1992, a cura di F. Dal Co, Electa/The Getty Research Institute, Milano
  12. In particolare: n. 14, Architettura – arch. analitica – città analoga, 5 novembre 1972-31 dicembre 1972 e n. 29, Architettura – Grecia, 25 agosto 1980-marzo 1981.
  13. - A. Colquhoun, Structuralism and Postmodernism: A Retrospective Glance, in «Assemblage», n. 5, febbraio 1988 (trad. it. Postmodernismo e strutturalismo: uno sguardo retrospettivo, in Architettura moderna e storia, Laterza, Bari 1989).
  14. - J. Lucan, Composition, non-composition. Architecture et théories, XIXe-XXe siècles, PPUR, Lausanne 2009.
  15. - The Surreal House, catalogo della mostra, Barbican Art Gallery, Londra, 10 giugno-12 settembre 2010, Art Gallery/Yale University Press, Londra 2010.
  16. - La presenza del passato. Prima mostra internazionale di architettura, catalogo della mostra, Corderie dell’Arsenale, Venezia, 27 luglio-20 ottobre 1980, Edizioni La Biennale di Venezia, Venezia 1980.
  17. - Luigi Ghirri – Aldo Rossi: Things Which Are Only Themselves, catalogo della mostra, CCA, Octagonal Gallery, Montreal, 21 agosto-24 novembre 1996, CCA Montreal/Electa, Milano 1996.
  18. - La Biennale di Venezia 14. Mostra Internazionale di Architettura, Fundamentals, catalogo della mostra, Venezia, 7 giugno-23 novembre 2014, Marsilio, Venezia 2014.
  19. - Jacques Lucan, Précisions sur un état présent de l’architecture, PPUR, Lausanne 2015.
  20. - Luca Molinari, Architettura. Movimenti e tendenze dal XIX secolo a oggi, Skira, Milano 2015.
  21. - Léa-Catherine Szacka, Translucent oppositions. OMA’s proposal for the 1980 Venice Architecture Biennale, in «Oase», n. 94, aprile 2015.